These Hands– An Inimitable World
3 Inkjet Photographs framed, 70 x 100 cm, 1 Off- Set Print Poster, Edition 500, 59, 4 x 84,1 cm, 2022
Commission work for TO BE SEEN. Queer Lives 1900-50, 07.10.2022- 21.05. 2023 Exhibition at NS-Documentation Center, Munich
Take away poster, part of the installation These Hands– an Inimitable World
Grafic design: Lena Rosa Händle and Marie Artakar
Installationfotos: Connolly Weber
The work explores the continuity of veiled lesbian codes from the 1920s to the present day. With reference to the dancer Tilly Losch, the painter Mariette Lydis, and the artist Claude Cahun she focuses on the motif of hands as lesbian gesture and code. Together with the DJ and cultural producer Tonica Hunter she reinterprets these historical gestures in her photographs, also recalling the first female-run photo studios of the 1920s. On the poster her own photographs enter into a dialogue with the historical material, offering the viewer an opportunity to transport these gestures into public and private spaces.
German:
In der Arbeit erkundet die Künstlerin die Fortschreibung verborgener lesbischer Codes aus den 1920er Jahren bis heute. Händle bezieht sich dabei auf die Tänzerin Tilly Losch, die Malerin Mariette Lydis und die Künstlerin Claude Cahun. Dabei rückt das Motiv von Händen als lesbische Geste und Code in den Fokus. In ihren Fotografien reinterpretiert Händle zusammen mit der Influencerin, DJane und Kulturproduzentin Tonica Hunter diese überlieferten Gesten neu und erinnert auch an die ersten weiblich geführten Foto-Ateliers der 1920er Jahre. Auf dem Plakat treten ihre eigenen Fotografien mit dem historischen Material in einen Dialog und bieten den Betrachter*innen die Möglichkeit, jene Gesten in öffentliche und private Räume weiterzutragen.